Obsah článku
S bezplatnými nástroji a levným pronájmem hostingu, opravdu neexistuje žádný důvod, proč nemít svůj vlastní e-shop. Samozřejmě pokud máte něco na prodej. Ať už má být e-shop vedlejším nebo hlavním zdrojem vašich příjmů, dále vás provedeme celým procesem vytvoření e-shopu na internetu.
Proč mít svůj vlastní online obchod?
Existuje celá řada míst, kde můžete relativně snadno prodávat věci online, včetně např. Amazonu nebo eBay apod. Výhodou vlastního e-shopu ať již na bezplatném řešení nebo tzv. pronájem e-shopu je větší kontrola nad obchodem a jeho prezentací. Lépe se také buduje značka a nákladově to vychází lépe.
Vyhnete se poplatkům za transakce a výpisy či poplatky za platební brány, které si některá řešení účtují. Pokud se pak vydáte cestou zcela vlastního e-shopu s vlastním e-shopovým řešením, budete muset pravidelně řešit aktualizace skriptů a případně aktualizace zabezpečení, což nemusí být někde zcela jednoduché.
Krok č. 1 – Co budete potřebovat
Tento návod předpokládá, že již máte zajištěnou podnikatelskou část online obchodování tedy, název společnosti, produkty, služby a ceny těchto položek. Než začnete s tvorbou e-shopu, tohle byste již měli mít.
Dále budete potřebovat:
Doménu s dobrým názvem – pro registraci CZ domény můžete použít např. službu Czechia.com, kde si v aplikaci lehce ověříte dostupnost vybrané domény. Vzhledem k tomu, že názvy CZ domén jsou poměrně dost přebrané, bude to chtít dobrý nápad na správný název.
Webhosting – v případě, že chcete mít svůj vlastní e-shop někdy také označovaný jako e-shop zdarma, budete potřebovat místo na serveru, kde poběží. Nabídku webhostingu dle potřeb najdete opět na www.czechia.com . Součástí webhostingu jsou již zpravidla předpřipravené instalátory pro nejznámější open-source řešení. Snadno si je tak můžete ihned zprovoznit.
SSL certifikát – v dnešní době by neměl chybět žádnému e-shopu, neboť tím dáváte najevo, že je váš e-shop bezpečný pro nakupování. Tak to chápe také vyhledávač, který dává těmto webům větší důvěru.
V některých případech vám webhosteři dají některý z levnějších SSL certifikátů zdarma včetně pevné IP adresy, kterou je nutné pro tento typ zabezpečení mít.
E-shopové řešení – v případě open-source může jít např. o Prestashop, Zen Cart nebo osCommerce, které tvoří páteř většiny e-shopů běžících na bezplatném řešení. Výhodou těchto řešení je rychlá instalace s možností různých modifikací, ovšem za cenu nutné pravidelné údržby.
Krok č. 2 – Nastavení webových stránek
Jakmile máte registrovanou doménu a zprovozněné e-shopové řešení, můžete začít s nastavováním vaší domovské stránky a dalších statických stránek, kde budou např. kontakty, o vás, nebo poradna apod.
Projděte si kompletní proces objednávky ve vašem novém e-shopu, abyste měli jistotu, že je plně funkční a že odpovídá vašim představám. Samozřejmě si také přidáte produkty a vytvoříte vhodné kategorie e-shopu. Pro tuto fázi je dobré mít k dispozici zpracovanou analýzu klíčových slov, což je jeden za prvků SEO optimalizace stránek.
Nastavíte si všechny sazby, způsoby dopravy a platby a pokud to zvolený e-shop nabízí tak i další zajímavé funkce e-shopu. Samozřejmě nesmíte zapomenout na grafickou úpravu stránek, tedy nasazení vlastního loga a úpravu barev.
Většina tzv. e-shopů zdarma nabízí možnost nasazení různých šablon, kterými můžete výrazně ovlivnit vzhled e-shopu.
Jako závěrečný krok v případě open-source e-shopů je pak zapnutí e-shopu do ostrého provozu, tedy údaje se začnou veřejně zobrazovat na vámi vybrané doméně na internetu.
Jak vidíte celý proces zřízení e-shopu není extra složitý, ale pokud půjdete cestou vlastního e-shopu jsou potřeba již nějaké technické znalosti, abyste vše dobře nastavili. Alternativou pro méně technicky zdatné je klasický pronájem e-shopu z kterého můžete v budoucnu přejít i na zakázkový e-shop, který bude plně odpovídat vašim představám.
Další informace o tvorbě e-shopu a nabídku pronájmu najdete na stránce www.inshop.cz